Met de papa's en de mama's in de angkot - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marloes de Graauw / Neeltje Kuijs - WaarBenJij.nu Met de papa's en de mama's in de angkot - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marloes de Graauw / Neeltje Kuijs - WaarBenJij.nu

Met de papa's en de mama's in de angkot

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes de Graauw /

26 Oktober 2011 | Indonesië, Bandung

Hallo allemaal,

Dan nu eindelijk de langverwachte update van onze bezigheden hier in Bandung. Het heeft even geduurd waarvoor mijn excuses maar hopelijk is het het wachten waard ;)

Om maar te beginnen waar het vorige verhaal geeindigd is; de afgelopen 4 weken hebben we in kliniek Padjadjaran gezeten in de wijk Jatinangor. En inderdaad dat klinkt niet alleen ver weg; dat is het ook! Gelukkig konden we elke ochtend met een bus (mits de chauffeur niet ziek was) naar de kliniek en waren er op de terugweg genoeg 'zweet'bussen die richting onze homestay reden. Bij aankomst bij de kliniek bleek het om een prive-kliniek te gaan waar een heleboel studenten van de nabijgelegen campus naartoe gingen. Dit betekende dat we af en toe ook nog een Engelse anamnese konden afleggen, wat mooi is, maar aan de andere kant hebben we nog niet heel veel patienten zelf kunnen zien. Ook wat betreft de klachten van de patienten was het huistuinenkeuken-geneeskunde want tja wat moet je nu met iemand die keelpijn heeft sinds 1 uur of iemand die diarree heeft sinds 1 dag? Gelukkig wisten de artsen daar wel raad mee; gewoon wat vitaminepillen, misschien wat antibiotica en sowieso een ziekteverlofbriefje voor 3 dagen!! Zo zou het eens bij ons moeten zijn..haha

Zonder gekheid hebben we nu eindelijk wel goede begeleiding en uitleg van de artsen in de kliniek gekregen en is er zelfs een extra arts in de kliniek gekomen om ons te begeleiden. Zij heeft ons ook naar een posyendu (een soort klein GGD-tje/consultatiebureautje in een dorpje) meegenomen waar onder andere de groei en ontwikkeling van kinderen wordt bijgehouden en ook de zwangeren worden gecontroleerd. Een leuk uitstapje dat ook mooie foto's heeft opgeleverd met lieve kindjes;).
Ook als extra activiteit hebben we een poster moeten maken over een public health onderwerp. Om het extra spannend te maken was er ook een prijs en daarom heeft iedereen erg serieus aan deze creatieve opdracht gewerkt. Drie posters zijn gemaakt; een over de zorg voor zwangeren,een over beweging en tenslotten een over voeding. Neeltje en haar groepje waren zelfs op pad geweest met hun fototoestel en hebben flink lopen knutselen...dit bleek het ook dubbel en dwars waard te zijn geweest want uiteindelijk heeft Neeltje met haar groepje gewonnen!!!!! Gelukkig mocht de rest ook nog van de gewonnen cheesecake meegenieten dus was iedereen blij:D

Maar ondertussen.....kwamen de ouders ook aan in Bandung! Dat was natuurlijk wel een feest. De eerste avond lekker met z'n allen gegeten (zoals ook alle avonden die daarop volgden) en al meteen verhalen en wat foto's uitgewisseld. De volgende dag moesten we er even tussenuit om een presentatie (dit was ook een examen; tenminste voor de Indonesische co's;)) te geven voor 2 Indonesische artsen die niet altijd even opgewekt en geinteresseerd waren. Maar goed..gelukkig konden we daarna weer naar de papa's en mama's om even een duik in hun zwembad te kunnen nemen.

Voor de volgende dagen hadden we een tour gepland:
Dag 1:
Tangkuban Perahu = een vulkaankrater die lijkt op een omgekeerde boot (als ik het tenminste goed zeg hoor). Daar hebben we gewandeld met zo wat 20 Indonesiers die onze mama's heel naar beneden brachten en daarna voor hun diensten natuurlijk graag al hun souveniers wilden verkopen...heel fijn. De warme poelen in de krater waren heel aangenaam (Neeltje heeft zelfs nog een massage gekregen en was helemaal zen daarna;)) alleen een beetje jammer van de rotte eierengeur! Daarna naar Ciater gegaan = hete waterbronnen..ook weer lekker pootje gebaden. Vervolgens hebben we de dag afgesloten met een bezoek aan Saung Angklung waar de ouders ook nog wat muziek met de kindjes hebben gespeeld op de traditionele Angklungs (en ja onze ouders zijn natuurtalenten;)). Ook nog heerlijk gegeten die dag maar dat zullen jullie vast wel begrijpen;)
Dag 2:
Op naar Bogor! Na 4 uur in de bus met Pak Zaka (onze chauffeur) te hebben gezeten kwamen we aan in de botanische tuinen waar we meteen opzoek gingen naar de boom met de manneke-pis-zaadjes! En jawel je gelooft t niet...die boom bestaat echt en de vruchten lijken op mannetjes met 3 benen if you know what I mean;).
Nog meer natuur en vooral fauna hebben we gezien in de Taman Safari waar we daarna naartoe zijn gegaan. De Beekse Bergen lijkt er wel op maar is er niets bij vergeleken vooral als je de leeuwen zo voor je auto voorbij ziet lopen! Ook een hele leuke cowboy-show gezien met genoeg geweersschoten, nepbloed en een heleboel dieren. Kortom weer een leuke dag gehad!
Dag 3:
In Bandung gebleven en naar de Pasar Baru geweest (een stoffenmarkt), daarna wisten de mannen niet hoe snel ze weer weg konden gaan dus zijn we maar lekker wat taart gaan eten in een van onze favoriete restaurantjes. Om daar te komen moesten we met de Angkot (het lokale busje hier) en dat was een heel avontuur! Ook al is er maar plek voor max 10 mensen er wordt altijd gepropt en ook de Angkot's zelf zijn niet altijd in alle beste staat. De Angkot die wij namen was al aardig vol en gelukkig had iedereen wel plaats maar Kees moest dan wel naast de chauffeur gaan zitten. Helemaal niet erg...maar toen er nog een meneer mee moest, heeft die zowat op de schoot van Kees gezeten om ook mee te kunnen rijden! Gelukkig was het een redelijk verzorgde man en was hij zo vriendelijk ook nog even een sigarettje aan te bieden;) Ik denk dat Kees deze ervaring nooit meer vergeet.. Wat betreft de rest van deze dag hebben we ook het ziekenhuis laten zien en met al die zieke mensen in de grote hal moet dat ook wel indrukwekkend zijn geweest voor de papa's en de mama's.
Last but not least hebben we ons zelf deze dag nog getrakteerd op een heerlijke voetmassage en zoals Kees het letterlijk zei: 'natuurlijk heb ik weer de dikste...' Dat heeft de pret niet mogen drukken want het was weer erg geslaagd!
Dag 4:
Zondag dus naar de kerk..een Indonesische mis gezien. Daarna de Pastoor ontmoet en wat thee gedronken om vervolgens bij Ibu Thea op de koffie te gaan. Na al dat geklets en gekoffieleut was het natuurlijk tijd om te winkelen (vonden de papa's erg leuk) en zijn we met een hoop tassen weer naar huis gegaan om 's avonds helemaal netjes naar The Valley te gaan en daar van het eten en het uitzicht te genieten.
Dag 5:
Helaas gingen de papa's en mama's weer terug naar het koude Nederland dus was het tijd om afscheid te nemen. Gelukkig zien we ze zo weer, want we zitten alweer op de helft van ons bezoek hier dus zo lang duurt het helemaal niet meer (toch?:)).

Zo dat is weer een heel verhaal geworden zo te lezen...en het is zelfs nog niet helemaal klaar:
- Momenteel mogen we een paar dagen meekijken op een Puskesmas (een dorpspolikliniek waar de mensen buiten in rijen wachten voordat ze aan de beurt zijn...erg bijzonder om daar binnen te kunnen kijken) en vertrekken we zondag naar Soreang. Daar blijven we 4 weken en omdat het internet niet altijd beschikbaar is, is het even afwachten wanneer we weer een berichtje kunnen posten.
- Onze kebaya is bijna klaar (de traditionele feestkleding)..dus zodra we onze kebaya hebben zullen we wat mooie foto's van het eindresultaat posten!

Nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte van al onze avonturen hier en hopelijk volgt er snel een berichtje vanuit Soreang...

Liefs, Neeltje en Marloes

• 26 Oktober 2011 - 13:13

Henk En Gemma:

Hoi Neeltje en Marloes,
    Allereerst bedankt voor jullie leuke reisverslag, blijven we tenminste op de hoogte wat jullie zoal doen.
    En wij hebben alweer heimwee naar jullie plekje, want het was voor ons toch wel n hele leuke en onvergeetbare ervaring.
    Bedankt voor de leuke uitstapjes die we met jullie hebben gedaan.
    En heel veel succes verder in jullie tijd in het lekker warme indonesie!!!!
    Groetjes van ons!!!!

Pa en ma xxxxxxxx

• 26 Oktober 2011 - 19:18

De Marlisa's:

Wow wat een verhalen weer! Leuk hoor! Fijn dat jullie je goed vermaken. Dikke knuffels uit Wijchen xxx

• 26 Oktober 2011 - 22:02

Suus:

En dan in Nederland klagen over een bus die 1 minuut te laat is..haha Hier in Leon kun je beter een taxi nemen, die rijden er genoeg en kosten haast niks!

• 27 Oktober 2011 - 06:36

Mari En Sjan.:

Hoi meiden,wat een leuke verhalen weer.Zo te lezen hebben jullie veel aan jullie ouders laten zien in die paar dagen en volop van hun komst genoten.Neeltje je moeder heeft zeker tassen vol mee naar huis genomen van de stoffenmarkt.Nauw dames geniet nog maar volop van jullie tijd daar,want het aftellen is ook begonnen.Groetjes van ons allemaal uit het Maaskantje.

• 27 Oktober 2011 - 08:38

Karlijn:

Ha Neeltje en Marloes,

Dan ook eindelijk een berichtje van mij!
    Klinkt goed daar allemaal hoor en ook de foto's zien er niet verkeerd uit! ;)

Geniet er nog flink van, over 3,5 week begint het avontuur voor Marleen en mij ook! :)

Liefs Karlijn

• 27 Oktober 2011 - 15:14

Ine:

echt mooie foto's, en allemaal even gezellig.
    ik ben gisteren bij jullie thuis geweest, het was een geweldige vakantie zeiden jullie pap en mam, binnenkort gaan we de foto's bekijken.
    nog veel succes, groetjes uit 't Woud.

• 28 Oktober 2011 - 05:38

Stefan En Miranda:

hallo
    wat weer gezellig om jullie verhaal te lezen , en foto,s te bekijken
    we genieten elke keer van jullie verhaal
    groetjes uit schijndel

• 28 Oktober 2011 - 16:51

Kees En Liane:

hoi lieverds,
    een onvergetelijke ervaring in een prachtig land! Was heel gezellig en ja, ik heb nog nachtmerrie's van die ankot. xxx

• 29 Oktober 2011 - 08:57

Vicky:

Correctie: Neeltje heeft alleen gewonnen omdat ze mijn fototoestel had ;)
    En heel misschien omdat ze een leuk verkooppraatje hield!

• 05 November 2011 - 19:52

Es:

Oeps, helemaal vergeten een berichtje te sturen. Dat komt ervan als je het snel in de trein leest. Maar leuk dat de papa's en mama's nu ook alles gezien hebben! Op de foto's te zien hoe goed jullie het hadden!

Het volgende stukje komt toch wel weer snel he....

x