Cultuur snuiven in Yogja en omgeving - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marloes de Graauw / Neeltje Kuijs - WaarBenJij.nu Cultuur snuiven in Yogja en omgeving - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marloes de Graauw / Neeltje Kuijs - WaarBenJij.nu

Cultuur snuiven in Yogja en omgeving

Door: Neeltje

Blijf op de hoogte en volg Marloes de Graauw /

18 Augustus 2011 | Indonesië, Jogjakarta

Hoi allemaal,

Wat zijn wij stout geweest! Zomaar zeggen dat wij na de Borobudur iets van ons laten weten en jullie maar laten wachten op een berichtje... Nu eindelijk weer een verslagje! :)

Onze tweede dag in Yogjakarta gingen wij ge-twee-en wandelen door de stad, zoals het echte Hollanders betaamd. Op deze manier zouden we mooi op onze taxi kosten kunnen besparen, al bleek dit achteraf 25.000 rupiah te zijn, wat weer gelijk is aan 2 hele euro's... Na een wandeling van 20 minuten bereikten wij de grote winkelstraat (Jalan Malioboro), alwaar wij direct door allerlei Indo's aangesproken werden in het Nederlands. Zo ook spraken wij een man die ons een batik-expositie kon laten zien (lees: ons door een achterbuurt loodste). Natuurlijk kwamen wij uit bij een batik-winkel waar wij allebei overstag zijn gegaan en een stukje batik gekocht hebben (voor veel te veel geld...). Verder hebben wij ook Fort Vredeburg bezocht, waar ons opnieuw diorama-hallen te wachten stonden om uit te beelden hoe afschuwelijk de orang Belanda (= Nederlanders) zijn geweest voor de Indonesiërs. Beetje saai, maar een heerlijke airconditioning, dus een goede afwisseling :) Ook werden wij door kleine Indo-jongetjes achtervolgd die ons om 'money-money' vroegen. Maar na een flink boze blik hebben we ze niet meer gezien. Om een lang verhaal kort te maken zijn wij begonnen wandelen rond half 12 en waren wij om een slordige 20.00u in de avond weer afgemat terug in ons hostel. (Natuurlijk ook de weg kwijtgeraakt, waardoor ons diner bestond uit een vet bananenbroodje met een flesje water)

Daarna toch maar wat op tijd naar bed, want de volgende dag stond ons een trip naar de Borobudur en de Prambanan te wachten. Erg indrukwekkend! We gingen pas om 8.00u 's ochtends weg en maakten eerst een stop bij een Hindoeïstische tempel, waar we een boom zagen die eigenlijk imposanter was dan de tempel zelf (zie foto). Bij de Borobudur aangekomen werden wij in een prachtige sarong gehesen, kregen we flesjes water mee en kon onze rondleiding gaan beginnen. We hadden een erg leuke gids die ons alle in's and out's over deze boeddhistische tempel kon vertellen. Helaas konden we niet helemaal op het topje komen, de tempel werd namelijk nog schoongemaakt na de laatste uitbarsting van de Merapi (november vorig jaar). Daarna door naar de Prambanan, een hindoeïsctische tempel die gebouwd werd toen de boeddhisten verdreven waren. Hier zijn wij GRATIS rondgeleid door twee mahasiswa (= studenten) die hun Engels moesten oefenen en ons het hele verhaal van Ramayana hebben verteld. Helaas hadden we te weinig tijd om ook de andere 3 bijbehorende tempels te bezichtigen, maar na zo'n boel informatie waren we ook wel verzadigd. En deze avond hebben we gedineerd met een heerlijke instant-noedel-soep, een banaan en melk met choco-cornflakes.

De vierde dag in Yogja hebben wij het kraton (= paleis van de sultan) bezocht. Dat vonden we niet eens zo interessant, maar des te meer de bewakers gewapend met een kris (zie foto). Marloes heeft Neeltje rondgeleid en vertelt hoe de sultan aan zoveel serviesgoed komt, maar nog belangrijker: het verhaal over de grote deegroller (zie foto). Al vroeg sloot dit paleis en hebben wij op het achterplein heerlijk wat kaartjes zitten schrijven, waarbij wij continu onderbroken werden door locals die ons graag naar een wayang-maker wilden brengen (natuurlijk om wayang-poppen aan ons te verkopen...). De poppen konden wij zelfs alvast naar Nederland op laten sturen, voorwaarde was wel dat wij ze direct betaalden (jaja...). Diezelfde avond zijn wij naar een opvoering geweest van de bekende sage Ramayana. Dit alles werd begeleidt door originele Indonesische/Aziatische muziek en gezang en werd uitgebeeld met zeer sierlijke traditionele bewegingen. En ja... ook de mannen konden erg goed dansen. Neeltje is zelfs metr Rama HIM-self op de foto geweest!!!

De laatste dag in Yogja hebben wij ons wederom als echte putri's (prinsessen) gedragen. Wij hebben een traditionele Javaanse massage ondergaan en dit is geen kattenpis! Na 10 minuten informeerde Neeltje bij Marloes of zij een beetje genoot van de massage, waarop Marloes antwoordde: "Ik ben vooral mijn best aan het doen om niet heel hard AUW te roepen!". De dames zagen er erg fragiel en lieflijk uit, maar niets bleek minder waar. Zij kropen zelfs bovenop de massagetafel, om ons met hun volle gewicht onder handen te nemen :P Pas nadat we terug waren in ons hostel konden wij ons goed ontspannen en hebben heerlijk enkele uurtjes besteed aan een schoonheidsslaapje (al had Marloes nadien nog 3 dagen spierpijn).

In ons hostel ontmoetten wij veel Nederlanders. Zo ook Noeki en Sebastiaan, waarmee wij besloten de volgende dag verder te reizen naar Malang (per bus).
Over deze fantastische reis met de titel: 'Alberto Vermicelli en de 10 dozen cocaïne' volgt zo snel mogelijk een nieuw verhaal.

Hopelijk met dit lange verhaal jullie wachten te hebben beloond, verblijven wij, Marloes en Neeltje, in ons volgende verhaal in de stad Malang!

Heel veel liefs,
jullie dua putri di negeri Indonesia

• 20 Augustus 2011 - 16:52

Kees, Liane En Oma:

Nou meiden we hebben weer genoten van jullie verslag en mooie foto's. Dat verhaal van die deegroller willen wij natuurlijk ook graag vernemen!!!!
    En nou maar hopen dat jullie wensen op de Borobudur uitkomen!!
    groetjes van ons en oma zegt dat die wensen altijd uitkomen.

• 20 Augustus 2011 - 18:20

Tante Toos :

Neeltje en Marloes
    jullie maken mij heel blij met die ,
    prachtigge foto.s en al het nieuws,

dank . En geniet zo lang je kan

• 20 Augustus 2011 - 19:44

Mari En Sjan.:

Hoi meiden,zo te zien genieten jullie volop van alles en maken jullie veel mee. Leuk dat jullie ook veel van de cultuur opsnuiven.Nou prinsessen veel plezier met jullie volgende avontuur.Groetjes van ons allemaal.

• 21 Augustus 2011 - 06:27

Henk En Gemma::

Sjonge jonge, wat een lang verhaal zeg, maar wel mooi.
    Let op met het kopen van spullen, moet je daar niet altijd afpingelen?
    Leuk, dat je daar met Nederlanders optrekt.
    " vet bananenbroodje", oppassen hè?
    Nou prinsesjes, een fijne reis verder, en tot snel, x x x

• 21 Augustus 2011 - 10:03

Buurvrouw Ien:

hallo Neeltje en Marloes, alweer 2 weken verder, en al veel gezien, dat kan de komende maanden nog heel wat worden, ik kijk naar jullie berichten uit, dus kom maar op met het volgende spannende verhaal van Alberto Vermicelli. groetjes ook van de andere alebeken

• 21 Augustus 2011 - 10:58

Stefan En Miranda:

hallo
    wat leuk al je verhallen te lezen en wat leuke foto,s
    ja neeltje ik had ook van jullie mam ook al gehoort dat je het zo leuk hebben daar
    super leuk om jullie zo te volge groetjes stefan en miranda

• 21 Augustus 2011 - 15:41

Fief En Oom Peter:

Lieve meiden wat een verslag en mooie foto's. Kijk maar goed uit met al die locals. Je weet maar nooit.
    Nog effe geniete daar van al het moois nu het nog kan. Anneleen kwam ook altijd veel nederlanders tegen in haar hostels. Ze zitten ook over de hele wereld hè. Nou jullie pa en ma zijn ook erg nieuwsgierig geworden. Nog veel plezier daar en tot het volgende reisverslag en foto,s natuurlijk want dat is wel erg leuk.
    Oudou

• 21 Augustus 2011 - 17:36

Hilde Gijbels:

Hoi Neeltje, ik hoorde van je pap Henk dat je in Indonesië bent en dat je 7 september begint met je stage, heel veel geluk ermee en ook veel plezier, dat hoort er ook bij.
    Ik ken je zelf niet echt persoonlijk, maar jullie pap en Ome Henk en Kevin en opa en oma Kuys ( van de Banneuxbedevaart).
    In alle geval nog heel veel plezier en tot ziens.

• 21 Augustus 2011 - 20:16

De Marlisa's:

dag meiden,

mooi reisverslag hoor! Jullie maken wat mee zo. Wij zijn blij dat alles zo goed gaat, jullie zien er ook goed uit op de foto's. Wat we wel misten is het ' goede' eten uit de vorige reisverslagen? Heel veel plezier verder en lieve groeten uit Wijchen. xxx

• 21 Augustus 2011 - 20:36

Henk En Gemma:

Hoi Neeltje,

Hardstikke fijn dat jullie nu al zoveel meemaken en zien.
    Ben benieuwd naar jullie volgend reisverslag.
    Geniet ervan meiden want over 2 weken begint jullie baan al.
    En dan is het gedaan met je vakantie!!!!
    Tot zo en hoor wel wanneer het skypen weer kan oke?

Gr Pa en maxxx