Poepen is een kunst! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marloes de Graauw / Neeltje Kuijs - WaarBenJij.nu Poepen is een kunst! - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marloes de Graauw / Neeltje Kuijs - WaarBenJij.nu

Poepen is een kunst!

Door: Neeltje

Blijf op de hoogte en volg Marloes de Graauw /

03 September 2011 | Indonesië, Bandung

Selamat malam keluarga, teman-teman dan kenalan,

Ook al is er sinds ons vorige berichtje niet heel veel spannends meer gebeurd, toch nu alweer een update!

Marloes en ik zijn 4 dagen en 3 nachten heerlijk verwend door
Ibu Thea en Bapak Louis (de rijke locals die in de kampung wonen en waar wij hebben gelogeerd). In de ochtend was er een heerlijk brood-ontbijt en in de avond zijn wij verwend met heerlijk Indonesisch eten (nasi goreng, bami goreng en rijst met sate (--> sate zijn de stokjes trouwens en de saus heet hier bumbu/boemboe)).
Verder zijn wij door diverse mensen op sleeptouw genomen door de stad. De eerste avond zijn we door Cecilia, haar man en haar zoon meegenomen naar de Pasar Waringin, waar locals komen om groenten en vlees te kopen (zie foto's). Hierna hebben we ook nog de Gedung Sate (jawel, een gebouw met als spits een soort sate-stokje!) en de Technische Universiteit bezocht. Erg leuk, omdat Cecilia steeds Indonesisch tegen ons spraak en haar zoon het voor ons vertaalde als wij het niet begrepen (wat toch nog vrij vaak was...).
Ook hebben wij een katholiek ziekenhuis bezocht en alvast een klein beetje een indruk te krijgen van hoe 'ons' ziekenhuis er waarschijnlijk ook uit zal zien. Er zijn hier verschillende klassen waarin mensen verpleegd worden: van VVIP (zeer rijke mensen) tot aan de derde klas (zeer arme mensen). Van wat we gezien hebben ziet het er allemaal redelijk netjes uit. Zo ook hebben we kunnen 'afkijken' hoe de artsen hier gekleed gaan (nette broek, blouse/shirt en witte jas). Voor Marloes en mij dus een opdracht om deze spullen ook te gaan verzamelen...

De rest van de dagen dus doorgebracht met... WINKELEN! En als je weet waar je moet zijn vind je hier zelfs een hele straat met outlet-winkels. Dus we hebben goedkoop boodschappen gedaan (zelfs voor Indonesische begrippen). Maar we zijn geslaagd! De nette broeken liggen in de kast en ook blousjes zijn gekocht :)
(Trouwens: de maten van de Indonesiërs zijn toch anders dan die in Nederland... de maten van BH's lopen vanaf AAA-50 t/m B-80, met sporadisch een C-90 --> dat is voor sommigen van ons toch wat lastig winkelen, al is de andere helft van ons er erg blij mee)

Eergisteren zijn wij ook ingetrokken in onze kamers in de home stay Bakti Kawaluyan (Jalan Bakti 5-7, vlakbij het ziekenhuis). De kamers zijn prima: een ruim bed (groter dan in Yogja, terwijl wij daar met z'n 2en in sliepen(!), met DEKENS in plaats van lakens...hier in Bandung vinden de Indo's het KOUD blijkbaar... wij denken daar anders over), groot bureau met flatscreen-tv, koelkastje, ventilator en een eigen badkamer (met een Westerse toilet!).
En met dit laatste komen we meteen aan bij het onderwerp van dit reisverslagje... terwijl bij de een de leiding potdicht zit, geniet de ander van een veel te goed doorlopende leiding --> wij dromen van onze leidingen zoals zij waren in Nederland.... poepen is echt een kunst op zich!

Heel veel liefs,
Marloes en Neeltje

P.s.: Ibu Dien (van de talencursus) is blijkbaar een druk bezette vrouw... pas aankomende maandag beginnen wij met onze eerste les, maar tot die tijd hebben wij onszelf opgelegd elke dag een aantal uurtjes aan zelfstudie te besteden. Zucht!

• 03 September 2011 - 12:14

Henk En Gemma::

Wat leuk dat jullie zo'n fijne mensen hebben getroffen, die jullie zo verwend hebben.
    MAAR, dat is voor sommige delen van het lichaam niet zo goed.
    En de taal, dat gaat jullie zeker wel lukken, de kleding is ook gelukt.
    De BH's? Zou dit door de massages zijn gekomen?
    Bedankt voor het mooie verhaal en veel succes verder. Groetjes, x x x

• 03 September 2011 - 13:51

Kees En Liane:

Meiden, niet normaal. Wij dachten die gaan afzien in dat arme land. Wat een luxe kamers. En pas maar op met die leidingen als de race k.. toeslaat. Geniet ze. groetjes.

• 03 September 2011 - 14:01

Stefan En Miranda :

wat leuke foto,s en weer een verhaaltje er bij jullie maken het wel daar waneer begint jullie stage ????
    en wat lekker over een paar weken dat jullie ouders over komen
    kei leuk hoor

• 03 September 2011 - 17:44

Mari En Sjan.:

Hoi meiden,fijn dat jullie zo goed opgevangen worden.De kamers zien er zo te zien wel netjes uit.De taalles gaat jullie zeker lukken.Veel succes en geniet ervan. Groetjes van ons.

• 03 September 2011 - 18:46

Buurvrouw Ien:

zo zo, wat een super de luxe kamer, met koelkast en eigen badkamer, dat telt zeker voor een 5 sterren hotel.
    Het zal wel gaan lukken zo, beetje vakantie, beetje leren, beetje werken....
    veel succes ermee. en ik kijk weer uit naar het volgende verslag.

• 04 September 2011 - 10:32

Kevin:

WC eend!

• 04 September 2011 - 14:26

Annette:

Wat een gezellige verhalen, geniet ervan, dit neemt niemand je meer af.
    veel plezier ook als jullie straks an die arbeit moeten. liefs Annette

• 04 September 2011 - 15:15

Herman En Ank:

Weer even jullie reisverslagen en foto's gelezen/bekeken.... Misschien dat het straks nog even lukt om met Nan mee te skypen.
    Heerlijke verhalen, en ach,straks poep je gewoon allebei helemaal op zijn Indonesisch, komt vanzelf goed.
    De indo-aanhef van de reisverslagen ontgaat me af en toe wel; graag vertaling.. dan leren wij ook nog wat. Geniet nog even van de vrijheid, ben benieuwd naar de ziekenhuisverhalen straks. xxAnk

• 04 September 2011 - 20:14

Brenda:

Heej neel

Geweldig die verhalen. Hahaha. Wou dat ik erbij was, het lijkt me echt fantastisch. Nog ff vlug zeggen dat wij nu ook eindelijk tickets hebben geboekt en wij vertrekken 2 oktober naar nieuw zeeland. Ik ga geen pagina bij houden want dat vind ik teveel werk voor een maand. Maar als je terug bent kunnen we foto's uitwisselen.

xxx bren

• 04 September 2011 - 20:51

Peter En Marianne:

wel lang geleden dat we een berichtje geschreven hebben maar we hadden het een beetje druk
    jullie hebben het al gehoord maar we zijn opa en oma geworden. weer een wereldburger erbij nou ja een mini burgertje met alles erop eraan:kilian.
    supertrots, geweldig weer een ervaring rijker. Maar bij jullie gaat ook alles goed zien we wel. Bij raad je plaatje verraadt de tas natuurlijk alles.( grapje) Het lijkt wel halloween bij jullie. Anneleen had in australië ook zo'n soort foto. Nou hartstikke leuk dat het bij jullie goed gaat op dat poepen na dan. Maar dat heb je niet van een vreemde marloes. komt vanzelf weer goed. eens komt het er toch uit. ha ha.
    Nou meiden nog veel plezier leer en werk ze nog tot de volgende keer. groetjes oom peter en tante marianne

• 05 September 2011 - 06:56

Tante Toos:

Neeltje en marloes vele groetjes van Tante toos .ik lees het iedere keer met plezier.

• 05 September 2011 - 19:03

Henk Buunk:

Lieve meiden, ik heb genoten van jullie verhalen, zowel in kleuren en waarbij ik me de geuren kan voorstellen van mijn eigen bezoek daar.
    Leuk dat jullie morgen Vicky en Iris gaan afhalen
    Ik wens jullie samen met hen een bijzondere en leuke tijd te mogen beleven.
    Veel plezier en ook aan hen de lieve groeten van mij!!

• 09 September 2011 - 13:48

Hanneke:

He lieve Neel (& Marloes:P)

Ben blij te horen dat het zo goed gaat met jullie, en ja over dat poepen.. Dat komt vanzelf.. waarschijnlijk lukt he straks in Nederland ook niet meer na zo weg te zijn geweest haha.
    Dit berichtje is alweer even geleden geschreven, wat hebben jullie in de dagen daarna nog meegemaakt? Geen spannende criminele-verhaaltjes? ;)

Ik ga weer snel verder werken voor ik ruzie krijg hier.. hihi

Neel, het is zo 11 januari :D

tot snel xxxxx Han

• 11 September 2011 - 07:46

Mariette En Pieter.:

nou Marloes je hebt al een hoop gezien. Leuk hoor!
    Succes met je cursus Indonesisch.
    groetjes.

• 13 September 2011 - 09:53

Brams:

Super leuk om te lezen! Laat ze jullie de kunst van het poepen niet verleren..:)

veel plezier nog,

x