Dr. Hasan Sadikin Ziekenhuis - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marloes de Graauw / Neeltje Kuijs - WaarBenJij.nu Dr. Hasan Sadikin Ziekenhuis - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marloes de Graauw / Neeltje Kuijs - WaarBenJij.nu

Dr. Hasan Sadikin Ziekenhuis

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes de Graauw /

18 September 2011 | Indonesië, Bandung

Dan is toch eindelijk onze vakantie voorbij en het 'harde werken'begonnen.... Naja harde werken; het lopen van een coschap hier in Indonesie is erg anders dan in Nederland. Omdat wij de eerste co-assistenten zijn die vanuit Nijmegen hierheen komen is alles nieuw en dat merken we ook. Niemand weet iets en alles verandert....maar daar raak je gewend aan;) Ook afspraken met mensen maken is een kunst want je weet nooit of mensen op komen dagen en als ze dat wel doen het dan op de afgesproken tijd is. Leerzaam is het wel want je er druk om maken heeft geen zin dus wij gaan gewoon met de flow mee en we zien het allemaal wel.

De eerste dagen in het ziekenhuis waren erg indrukwekkend. We zitten nu op de kinderafdeling en hebben al een heleboel zieke kinderen gezien. Vaak komen ze pas naar het ziekenhuis als het al te laat is. Dit ook omdat er eerst geld moet zijn om uberhaupt naar het ziekenhuis te kunnen gaan. Medicijnen die mensen eigenlijk wel nodig hebben, maar niet krijgen omdat ze het niet kunnen betalen. Dat is wel lastig om te zien vooral als het om kinderen gaat. Maar that's life hier en daar kunnen wij helaas niets aan veranderen. Gelukkig zijn er veel creatieve artsen die met goedkoop materiaal handige apparatuur kunnen knutselen: bv pasgeborenen die zuurstof nodig hebben, hebben een speciaal zuurstofmasker nodig...veel te duur natuurlijk, dus plaatsen ze opengeknipte litermaten over de hoofdjes van de baby's en sluiten ze daar de zuurstofslangen op aan.

In het ziekenhuis zijn we gekoppeld aan een cogroep met Indonesische studenten. Eerst was het even aftasten maar ondertussen is het gezellig en zijn ze actief om alles voor ons te vertalen (ons Indonesisch is echt nog te slecht en eigenlijk zouden we ook nog een dialect moeten kunnen spreken want veel patienten spreken alleen dat dialect)en uit te leggen. Ook vinden ze het leuk om uitstapjes voor ons te plannen en zo gaan we nog een keer met zn allen opstap en is er al gekaraoket (of hoe je dat dan ook schrijft)!! Ook zijn ze erg begaan met onze poepproblemen en helpen ze ons met het uitzoeken van diarreeproof eten.

Wel blijven er natuurlijk culturele verschillen. Een heleboel cogroepgenootjes zijn moslim en daarover hebben we het dan ook al uitvoerig gehad. Hoe zit dit...en hoe zit dat..ze willen het allemaal uitleggen. Onze eerste vrijdag in het ziekenhuis was ook een verhaal apart. Toen we 's ochtends aankwamen was de centrale ingang van het ziekenhuis afgesloten. Overal hingen groene doeken. Marloes was erg nieuwsgierig en keek over de doeken en zag 2 lichamen op de grond liggen waarover 2 doeken werden gelegd; wat denk je dan? Er is een ongeluk gebeurd; die mensen zijn dood gegaan..er is een of andere schietpartij geweest?? Toen we een meisje van onze cogroep tegenkwamen, vroegen we meteen ofdat zij iets had gehoord over de 2 'lijken'bij de hoofdingang. Toen moest ze meteen ontzettend lachen. Die 'lijken'waren gewoon 2 mensen die aan het slapen waren en omdat vrijdagochtend het ochtendgebed voor de mannen is (familieleden van patienten; de patienten komen uit heel west Java en wonen te ver weg om steeds naar huis te gaan), is de centrale hal afgezet met doeken. OHHH...dat was even een cultuurshock! Ik zie het al helemaal voor me dat ze in Nederland de centrale ingang afzetten voor een gebed...haha dat gaat never nooit gebeuren! Weer iets geleerd dus. Ook dat vrijdag Batikdag is..dus iedereen heeft zijn of haar batikkledij uit de kast gehaald.

Al met al al een heleboel dingen gezien en meegemaakt die eerste dagen in het ziekenhuis. Vast zal er nog veel meer volgen waar we jullie uiteraard op de hoogte zullen houden. Zo ook wanneer we naar Soreang gaan (het kleinere ziekenhuis) want ofdat dat nu in oktober al is of pas in november is nog steeds een raadsel...

Veel liefs, Neeltje en Marloes

• 18 September 2011 - 08:28

Kees En Liane:

Hoi meiden,
    Leuke foto's met de co's ! Ook volop nasi in het ziekenhuis, heerlijk. Werk ze !!

• 18 September 2011 - 09:23

Mari En Sjan.:

Hoi meiden, fijn dat jullie zo goed worden opgenomen in de cogroep met Indonesische studenten.En leuke foto"s van jullie samen.Nou dames werk ze verder met veeeel plezier en geniet er van.Groetjes van ons allemaal uit het zonnige Maaskantje.

• 18 September 2011 - 09:39

Lian:

Hee Neeltje (en Marloes!),
    dit is pas de eerste keer dat ik reageer, maar ik heb al jullie verslagen en foto's gelezen en gezien hoor! Indonesië lijkt me echt een fantastisch land als ik het zo lees (wel heel anders dan China af en toe). Werk ze nog en geniet ervan!
    Groetjes, Lian

• 18 September 2011 - 16:07

Brechtje:

Ha meiden!
    Dat ziet er goed uit! Ben benieuwd of jullie de weg een beetje kunnen banen voor als wij over 2,5 maand aankomen in Bandung.. Hoop voor jullie dat de werkzaamheden zich nog een beetje uitbreiden, kregen van Vicky een mail dat jullie de eerste dag m.n. lang hebben moeten wachten en dat er toen nog niks geregeld was voor jullie.. Balen! In ieder geval heel veel plezier daar! Ben benieuwd naar jullie verhalen en foto's!
    Liefs, xxxx

• 18 September 2011 - 16:52

Henk En Gemma::

Jullie moeten maar denken " alle begin is moeilijk ".
    Zowel voor jullie als voor de mensen daar, als dit een paar jaar aan de gang is, zal alles veel soepeler verlopen.
    Inderdaad, het zal daar totaal anders zijn, ook de denkwijze, afspraken maken, we weten het toch, hier in ons land zijn we haastige mensen, dus wen er maar aan, dat, als je straks weer terug bent, je 5 stappen sneller zal moeten zijn. Succes ermee.
    Knuffel voor jullie alletwee.

• 19 September 2011 - 09:41

Martje:

Erg leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken en hoe daar de zorg is! Wel bizar hoe sommige dingen daar geregeld zijn in vergelijking met hier! Heel erg veel plezier nog!
    Liefs, Martje

• 19 September 2011 - 11:21

Buurvrouw Ien:

Neeltje, het is een wereld van verschil kun je wel zeggen, hoe Lian in China leeft en leert, en jullie in Indonesië.
    Maar als jullie terugkomen ben je een ervaring rijker, met leuke en minder leuke dingen. groetjes en veel succes.

• 19 September 2011 - 12:32

Fam Van Osta:

Hoi meiden!! Wat fijn om te lezen dat het allemaal zo goed gaat met jullie! Nog een verpleegkundige nodig daar? De zorg die je kan bieden is misschien wat beperkter maar alle kleine beetjes die je kan doen, zijn fantastisch. Succes met de coschappen, maar zo te lezen gaat dat helemaal goed komen. Liefs, Peter, Marianne en Anneleen

• 19 September 2011 - 13:19

Oma Thielen:

Lieve Marloes en Neeltje.
    Ik heb het verslag gelezen en ik zie dat jullie veel meemaken. Je vader en moeder zullen blij zijn dat je misschien pas in november naar Soreang gaat, dus hopen maar dat het zo blijft. Op de foto's te zien zie ik dat jullie daar genieten. Ik zal blij zijn als jullie weer terug zijn.
    Kusjes voor Marloes en Neeltje,
    Oma Thielen

• 20 September 2011 - 06:24

Stefan En Miranda :

wat een mooi verhaal van jullie tweetjes weer
    maar fijn dat jullie het goed naar je zin hebben en wat fijne dat jullie ouders in oktober naar jullie toe komen super leuk voor jullie
    en leuke foto,s van jullie stage
    groetjes stefan en miranda

• 21 September 2011 - 13:50

Nina:

Echt super leuk om de verhalen te lezen en wat een geweldige foto's! geniet er maar van :) Dat vrijdag batikdag vind ik wel iets moois, hebben jullie ook al zulke kleren of ga je in melkmeisje-kostuum? groeten uit herfstig (!) antwerpen xx nina

• 22 September 2011 - 08:42

Joze:

hoi neeltje

ja het zal allemaal wel heeeel erg wennen zijn ,geen vergelijking met nederland hie ris alles goed geregeld.iedereen voldoende zorg en medicijnen,alle aparaten aanwezig in ziekenhuis. en wij nederlanders soms maar klagen he . maar het is vast wel een hele ervaring daar hoe ze daar oplossen .ik vind super knap van jou en marloes..groetjes uit den dungen joze

• 22 September 2011 - 15:33

Bram En Marlot:

Haa Neeltje

Leuk verslag van jullie ervaringen daar. Ook leuk om je via Skype te hebben gezien ook al was de verbinding niet optimaal en was het 2 uur in de nacht voor jullie. Hopelijk ben je weer helemaal fit en ook van je poepproblemen af. Volgende week blijf ik paar dagen bij nan slapen. Misschien mist hij je dan iets minder;). Heel veel plezier nog en dat er nog vele mooie, indrukwekkende ervaringen bij mogen komen. Gr. Bram en Marlot

• 24 September 2011 - 15:44

Jos:

Ha Neeltje en Marloes!

Klinkt spannend, goed en leuk! En zo'n vertaler is ook handig voor de culturele verschillen he :)

Have fun en ben benieuwd naar het volgende verhaal.

Groetjes Jos

• 25 September 2011 - 19:59

De Jochempjes:

Hoi Marloes en Neeltje,
    We hebben weer genoten van jullie prachtige verhalen. Als jullie thuis komen moeten jullie hier maar een boek over schrijven. Dat wordt een bestseller. De foto's geven een mooie indruk hoe het er daar uitziet want anders kun je je daar toch geen voorstelling bij maken.
    Lieve groeten uit een warm Nederland
    De Jochempjes

• 27 September 2011 - 10:20

Jo Kuijs:

Wat een avontuur met een geweldige levenservaring. Die pakken ze nooit meer af.
    Wat hebben we het in Nederland toch goed.
    Geniet maar van deze geweldige tijd.
    Jullie kennis kunnen ze daar best gebruiken. Goed en vooral dankbaar werk!!!

• 01 Oktober 2011 - 12:55

Tom:

Hallo Marloes en Neeltje,

Zo te zien maken jullie de tijd van je leven door.
    Gelukkig geen rangen en standen in jullie ziekenhuis :-)

Jullie verslagen zijn super om te lezen!

Veel plezier en kennis toegewenst, en ik
    kijk uit naar het volgende magazine!

Groetjes van ome Tom